بزرگترين پايگاه سرگرمي تفريحي ايرانيان

نت یار
ورود شما به بزرگترين پايگاه سرگرمي تفريحي ايرانيان را خير مقدم عرض مي نماييم.
به دليل بروز بودن سايت لطفا از ساير صفحات وب هم ديدن نماييد.
31099216435342796592.png

تبليغات هزينه نيست بلکه زمينه سازي براي معرفي وب خود به ديگران و درآمد زايي براي شماست .
محرم آمد ... محرم آمد ... محرم آمد ... محرم آمد ... محرم آمد ...

جستجو
ورود کاربران
نام کاربری
رمز عبور

» رمز عبور را فراموش کردم ؟
عضويت سريع
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
درباره وب

به وبلاگ نت یارخوش آمدید امیدوارم از مطالب خوشتان بیاید لطفا برای استفاده از مطالب در وبلاگ عضو شوید وما را با net yar.lxb.ir لینک کنید لطفا خواهش میکنم نظر نیز دهید تا از خوب بودن مطالب وبلاگ باخبر شویم . اگر در آرشیو وبلاگ مطلب کم بود ما در طی زمان آن را هم تکمیل می کنیم . باتشکر مدیر وب نت یارحسین عباس زاده.
نويسندگان
<-AuthorName->
پشتيباني آنلاين
آمار
آمار مطالب
کل مطالب : 460
کل نظرات : 21
آمار کاربران
افراد آنلاين : 1
تعداد اعضا : 6

آمار بازديد
بازديد امروز : 127
بازديد ديروز : 47
ورودي امروز گوگل : 13
ورودي گوگل ديروز : 5
آي پي امروز : 42
آي پي ديروز : 16
بازديد هفته : 2068
بازديد ماه : 4097
بازديد سال : 12494
بازديد کلي : 159223

اطلاعات شما
آي پي : 3.139.83.7
مرورگر :
سيستم عامل :
امروز :
موضوعات وب
مطالب درسی
کتابهای درسی
مطالب مرتبط با درس
ششم
دوره ی اول متوسطه {هشتم}
دوره ی اول متوسطه {هفتم}
مقالعه
درسی
مذهبی
کتابخانه
قرآنی
داست ...کودکانه
شعر مخصوص کودکان
شعر
داستان های ایرانی
شعر ومطلب عاشقانه
آشپزی وتغذیه
علمی
دانش وفناوری
کامپیوتر
اینترنت
تکنولوژی روز
مذهبی
پیامبران وچهارده معصوم
احکام
معجزه ها
محرم
دینی ومذهبی
سرگرمی
متفرقه
دانستنی ها
جن وارواح
خطا هایدید
طنز
هنری
گالری عکس
عکس بازیگران
عکس خواننده ها
عکس خنده دار
پس زمینه موبایل
پس زمینه رایانه
طبیعت
عاشقانه
گوناگون
تصاویر سریال های ترکیه
گردشگری
جاهای دیدنی
موزه ها
اماکن قدیمی
ورزشی
قوانین فوتبال
زندگینامه بازیکنان
اس ام اس وپیامک
اس ام اس های عاشقانه
اس ام اس های خنده دار
اس ام اس های مناسبتی
دانلود آهنگ
دانلود آهنگ شاد عروسی
ٰآهنگ های ارمین 2afm
ترکی
آذری
دانلود آهنگ های طنز
فارسی
نوحه
کلیپ ها
صمد وممد
کلیپ خنده دار
تلاوت قرآن کریم
ترتیل
صوت
مناجات
فیلم
فیلم های خارجی
فیلم های ایرانی
فیلم وسریال ترکیه
فیلم های ترسناک
ایران
بسیج
دفاع مقدس .جبهه
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
رتبه وب
...شهداء
پويا نمايي
روزنامه

اسلايدر

کد اخبار

sq-etrat.net

sq-etrat.net


وبلاگ-کد لوگو و بنر



احكام نماز

وقت نماز و جهت نماز (قبله)
مُقَدَّمات نماز يا كارهاى پيش از نماز بر دو نوع هستند: أ ـ مقدمات مستحب نماز, مانند خواندن اذان و اقامه پيش از نمازهاى واجب شبانه روزى . ب ـ مقدمات واجب نماز كه به آنها <شرايط نماز> نيز مى گويند و آنها عبارتند از:
1ـ وقت نماز
بسيارى از نمازها وقت معيّنى دارند, يعنى اگر نمازهاى خود را در آن وقت معيّن خوانديم نمازمان صحيح است . و اگر پيش از وقت يا پس از وقت آن خوانديم , نمازمان باطل است . يكى از اين نمازها, نمازهاى واجب پنجگانهء يَوميه (شبانه روزى ) است كه وقت آنها به اين صورت است : وقت نماز صبح : از اذان صبح تا طلوع آفتاب است . وقت نماز ظهر و عصر: از اول ظهر شرعى تا مغرب شرعى است . وقت نماز مغرب و عشا: از اول مغرب شرعى تا نصف شب است . به نمازى كه در وقت معيّن خودش خوانده مى شود <نماز اَدا> مى گويند; مثلاً اگر نماز صبح پس از اذان صبح و پيش از طلوع آفتاب خوانده شود, به آن , نماز ادا مى گويند. به نمازى كه در وقت معيّن خودش خوانده نمى شود, و به جاى آن پس از وقت معيّن خودش خوانده مى شود <نماز قَضا> مى گويند; مثلاً اگر نماز صبح پيش از طلوع آفتاب خوانده نشود و به جاى آن پس از طلوع آفتاب خوانده شود, به آن , نماز قضا مى گويند. بايد مواظب بود كه نمازهايمان قضا نشود, يعنى هر نمازى در وقت معيّن خودش خوانده شود, ولى هرگاه نماز واجبى در وقت معيّن خودش خوانده نشد, بايد قضاى آن را به جا آورد.
2ـ قبله و جهت نمازخانهء كعبه (يا همان خانهء خدا) كه در (شهر) مَكّهء مُعَظَّمه مى باشد, قِبله است و بايد روبه روى آن نمازدخواند(1), ولى كسى كه دور است (2) اگر طورى بايستد كه بگويند رو به قبله نماز مى خواند كافى است ...(م 776.
1ـ بهجت : و همين قدر كه گمان بكند روبه روى قبله است و گمان او عُقَلايى باشد كافى است (م 650.
2ـ زنجانى : بايد روبه روى آن نماز خواند و اگر طورى بايستد كه بگويند رو به قبله نماز مى خواند, كافى است ... (م 784.

 

مكان نمازگزار شرايط
مكان نمازگزار داراى شرايطى است . برخى از آنها عبارتند از: شرط اول : آنكه مُباح (و غير غَصبى ) باشد(1) (پس از: م 877. شرط دوم : مكان نمازگزار اگر نجس است نبايد به طورى تر باشد كه رطوبت آن به بدن يا لباس او برسد, مگر(2) نجاستى باشد كه در نماز مَعفُوّ (= بخشوده شده ) است (3) , ولى جايى كه پيشانى را بر آن مى گذارد اگر نجس باشد در صورتى كه خشك هم باشد نماز باطل است ...(4) (م 900. مكان نمازگزار احكام و شرايط ديگرى نيز دارد. براى دانستن آنها به رسالهء توضيح المسائل مرجع تقليد خود مراجعه كنيد. يادآورى
كسى (5) كه در مسجد نشسته اگر ديگرى جاى او را غصب كند و در آنجا نماز بخواند, بنابر احتياط واجب (6) بايد دوباره نمازش را در محل ديگرى بخواند(7) (م 880.(8) ... روى چيزى كه ايستادن و نشستن روى آن حرام است , مانند فرش يا روزنامه اى كه اسم خدا و آيات قرآن بر آن نوشته شده نبايد نماز بخواند, ولى اگر خواند نمازش صحيح است (9) اما مرتكب حرام شده است (10) (م 896. در نماز(11) , زن (و دختر) بايد عقبتر از مرد (و پسر) بايستد(12) , و بهتر است (13) جاى سجدهء زن از جاى ايستادن مرد كمى عقبتر باشد. بنابراين اگر زن جلوتر يا مساوى مرد بايستد نماز باطل است , و در اين حكم , مَحرَم و غيرمحرم , زن و شوهر تفاوتى ندارند, نماز واجب يا مستحب فرق ندارد. (م 901. اگر زن در كنار مرد يا(14) جلوتر بايستد و با هم وارد نماز شوند نماز هر دو باطل است (15), اما اگر يكى قبلاً وارد نماز شده باشد نماز او(16) صحيح و نماز دومى باطل است (م 902. اگر ميان مرد و زن ديوار يا پرده يا چيز ديگرى باشد كه يكديگر را ببينند(17) , يا بين آنها ده ذِراع كه تقريباً پنج متر است فاصله باشد, نمازشان صحيح است (م 903. بودن (18) مرد با زن نامحرم در جاى خلوت كه ديگرى نمى تواند به آنجا وارد شود(19), حرام است (20) خو نمازشان صحيح نيست , ولى اگر يكى از آنها مشغول نماز باشد و ديگرى كه با او نامحرم است وارد شود, نماز او!اشكال ندارد(21) (م 1ـ زنجانى (پيش از: م 875 و مكارم (م 792: بنابر احتياط واجب .
2ـ بهجت : مگر اينكه طورى تر باشد كه اگر نجاست به بدن يا لباس سرايت كرد, نماز را باطل نكند (م 740 زنجانى : برسد و آن را به نَحْوى نجس كند كه نتواند در آن نماز بخواند... (پس از: م 894.
3ـ بهجت (م 740 و تبريزى (پس از: م 895 و زنجانى (پس از: م 894: عبارت (مگر نجاستى باشد كه درنماز معفو است ) در رسالهء آنان ديده نشد.
4ـ مكارم : اين مسأله در رسالهء ايشان ديده نشد.
5ـ زنجانى : كسى كه در مكانى نشسته , مسجد باشد يا نباشد... (م 877.
6ـ تبريزى (م 877 و زنجانى (م 877: قيد (بنابر احتياط واجب ) را ندارند و فرموده اند: نمازش باطل است .
7ـ تبريزى : مگر آنكه شخص اولى از آنجا اِعراض (و دورى ) كند (و روى از آنجا برگرداند) (م 877.
8ـ بهجت : اين مسأله در رسالهء ايشان ديده نشد.
9ـ تبريزى : بنابر احتياط صحيح نيست (م 893 مكارم : احتياط واجب اِعاده (و دوباره خواندن نماز)است (م 808.
10ـ بهجت : اين مسأله در رسالهء ايشان ديده نشد زنجانى : بنابر احتياط واجب ... نماز نخواند (پيش از:م 893.
11ـ بهجت : نماز خواندن زن جلوتر از مرد يا مساوى و همدوش با مرد مكروه است بنابر اَظهَر (م 741 زنجانى : طبق فتوا و نظر ايشان اگر زن و مرد در كنار هم نماز بخوانند يا زن جلوتر از مرد نماز بخواند, نمازشان باطل نيست و صحيح است (با استفاده از: م 895.
12ـ تبريزى : بايد بين مرد و زن در حال نماز اَقَلاًّ مقدار يك وَجَب فاصله باشد, و فرقى نمى كند زن جلوتربايستد يا مرد و يا مساوى هم بايستند, ولى رعايت فاصله در شهر مكه لازم نيست (پيش از: م 896.
13ـ مكارم : و (بايد) جاى سجدهء او (= زن ) از جاى سجدهء مرد كمى عقبتر باشد و الاّ نماز باطل است ... ولى اگر ميان مرد و زن ديوار يا پرده و مانند آن باشد, يا به اندازهء ده ذراع (تقريباً 5متر) فاصله باشد اشكال ندارد(م 811.
14ـ تبريزى : يا كمتر از يك وجب جلوتر بايستد (م 896.
15ـ بهجت : با توجه به نظر ايشان مبنى بر كراهت چنين نمازى كه در بالا گفته شد, نماز هر دو صحيح است زنجانى : طبق فتوا و نظر ايشان نمازشان باطل نيست و صحيح است (با استفاده از: م 896.
16ـ تبريزى : بنابر اظهر صحيح است (م 896.
17ـ تبريزى : نماز هر دو صحيح است , اگرچه بين آنها يك وجب هم فاصله نباشد (م 897 زنجانى :... يا);اًاًّّمكان يكى از آنان به قدرى بلند باشد كه نگويند زن جلوتر از مرد يا برابر او ايستاده است , نماز هر دو بى اشكال صحيح است (م 897.
18ـ زنجانى : بودن مرد و زن نامحرم در جايى كه كسى در آنجا نيست و كسى هم نمى تواند وارد شود, درصورتى كه احتمال وقوع در معصيت (و گناه ) را بدهند, حرام و بنابر احتياط واجب نماز در آنجا باطل است , بلكه در صورتى كه احتمال وقوع در معصيت را هم ندهند, بنابر احتياط حرام و نمازشان باطل است , و اگر مشغول نمازباشد و كسى كه با او نامحرم است وارد شود نيز همين حكم جارى است (م 898.
19ـ تبريزى : يا وارد شونده مانع از ابتلا (و انجام ) معصيت نمى شود, در صورتى كه احتمال وقوع در معصيت را بدهند جايز نيست , ولكن اگر آنجا نماز بخواند صحيح است (م 898.
20ـمكارم : اشكال دارد و احتياط واجب ترك آن است , و نماز خواندن در آنجا نيز اشكال دارد (م 814.
21ـ بهجت : اين مسأله در رسالهء ايشان ديده نشد.

 

احكام نماز
در هنگام مسافرت و طبق شرايطى , مثل آنكه سفر انسان كمتر از هشت فرسخ شرعى نباشد, بايد نمازهاى چهار ركعتى را به صورت دو ركعتى بخوانيم . براى دانستن شرايط نماز مسافر و احكام آن به رسالهء توضيح المسائل مرجع تقليد خود مراجعه كنيد.
توجه
اگر(1) در نماز ظهر يا عصر نيّت كند كه چهار ركعت نماز مى خوانم و معيّن نكند كه نماز ظهر است ياعصر(2), نماز او باطل است (3). و نيز كسى كه مثلاً قضاى نماز ظهر بر او واجب است , اگر در وقت نماز ظهر بخواند نماز قضا يا نماز ظهر را بخواند, بايد(4) نمازى را كه مى خواند در نيّت معيّن كند(5) (م 966. بر مرد (و پسر) واجب است حمد و سورهء نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند, و بر مرد (و پسر) و زَن (و دختر) واجب است حمد و سورهء نماز ظهر و عصر را آهسته بخواند (م 1013. زن (و دختر) مى تواند حمد و سورهء نماز صبح و مغرب و عشا را بلند يا آهسته بخواند, ولى اگر نامَحرَم صدايش را بشنود(6) , بنابر احتياط واجب (7) بايد آهسته بخواند (م 1015. انسان بايد نماز را ياد بگيرد كه غلط نخواند, و كسى كه به هيچ قسم نمى تواند صحيح آن را ياد بگيرد, بايدهر طور كه مى تواند بخواند... (م 1018. بر مرد (و پسر) و زَن (و دختر) واجب است كه در ركعت سوم و چهارم نماز, حمد يا تسبيحات را آهسته بخواند (م 1028. اگر در جايى كه بايد نماز را بلند خواند, (نمازگزار) عمداً آهسته بخواند, يا در جايى كه بايد آهسته خواند عمداً بلند بخواند, نمازش باطل است . ولى اگر از روى فراموشى يا ندانستن مسأله باشد(8) صحيح است (9), و اگر در بين خواندن حمد و سوره هم بفهمد اشتباه كرده (10), لازم نيست (305 مقدارى را كه خوانده دوباره بخواند (م 1016. اگر (نمازگزار) پيش از آنكه به مقدار ركوع خم شود و بدن آرام گيرد, عمداً(11) ذكر ركوع را بگويد(12)نمازش باطل (13) است (14) (م 1053. اگر (نمازگزار) پيش از تمام شدن ذكر واجب عمداً سر(15) از ركوع بردارد(16) نمازش باطل است , و اگردسَهواً(17) (و غير عمدى ) سر بردارد, چنانچه پيش از آنكه از حال ركوع خارج شود يادش بيايد(18) كه ذكردركوع را تمام نكرده , بايد در حال آرامى بدن دوباره ذكر را بگويد, و اگر بعد از آنكه از حال ركوع خارج شد يادش 7يايد(19), نماز او صحيح است (20) (م 1054. اگر پيش از آنكه پيشانى به زمين برسد و بدن آرام گيرد, (نمازگزار) عمداً ذكر سجده را بگويد(21), يا پيش باز تمام شدن ذكر عمداً سر از سجده بردارد, نماز باطل است (22) (م 1072. اگر پيش از آنكه پيشانى به زمين برسد و بدن آرام گيرد(318, (نمازگزار) سهواً ذكر سجده را بگويد, و پيش حاز آنكه سر از سجده بردارد بفهمد اشتباه كرده , بايد دوباره در حال آرام بودن , ذكر را بگويد (م 1073. اگر(319 (نمازگزار) موقعى كه ذكر سجده را مى گويد, يكى از هفت عضو را عمداً از زمين بردارد(320, نمازخ باطل مى شود(321. ولى موقعى كه مشغول گفتن ذكر نيست , اگر غير پيشانى جاهاى ديگر را از زمين بردارد ودوباره بگذارد اشكال ندارد (م 1075. بايد بين پيشانىِ (نمازگزار) و آنچه بر آن سجده مى كند, چيزى (مانند موها يا چادر, فاصله ) نباشد...(م 1081. در سجده ... اگر به واسطهء بلند بودن ناخن , سر شست به زمين نرسد, نماز باطل است ...(28) (م 1083. (در نماز جماعت ,) مأموم (= كسى كه پشت سر پيشنماز و امام جماعت نماز مى خواند) بايد غير از حمد وحسوره , همه چيز نماز را خودش بخواند, ولى اگر ركعت اول يا دوم او, ركعت سوم يا چهارم امام (جماعت ) باشد,7ايد حمد و سوره را (با صداى آهسته ) بخواند (م 1482. 1ـ زنجانى : در نيّت نماز بايد ظهر يا عصر بودن نماز را معيّن كند ولَو به نَحْو اجمال , مثل آنكه نيّت كند:آنچه بر من واجب شده به جاى مى آورم , پس اگر در نماز ظهر يا در نماز عصر نيّت كند كه چهار ركعت نمازمى خوانم و به نحو اجمال هم معيّن نكند ظهر است يا عصر, نماز او باطل است (م 953.
2ـ بهجت : و تصميم هيچ كدام از اين دو را نداشته باشد (م 780.
3ـ مكارم : در موقع نيّت بايد قصد كند كه نماز ظهر مى خواند يا عصر يا نمازهاى ديگر (م 866.
4ـ مكارم : بنابر احتياط واجب (م 866.
5ـ بهجت : بنابر اَحوَط (م 780.
6ـ بهجت : بايد آهسته بخواند, در صورتى كه شنيدن صداى او حرام باشد, مثلاً ترس فتنه و لذت بردن دربين باشد بنابر اظهر (م 818.
7ـ زنجانى (م 1003 و مكارم (م 906: بنابر احتياط مستحب .
8ـ بهجت : يا مسأله را نداند و احتمال خلاف هم ندهد و ترديد (و شك ) در صحت عملش نداشته باشد, به طورى كه قصد قربت از او حاصل بشود, نمازش صحيح است (م 819.
9ـ مكارم : مگر اينكه در ياد گرفتن مسأله كوتاهى كرده باشد كه بنابر احتياط واجب اِعاده مى كند (و دوباره نماز را مى خواند) (م 908.
10ـ زنجانى : بفهمد فراموش كرده ... (م 1004.
11ـ بهجت : بنابر اظهر (م 819.
12ـ زنجانى : با علم و عمد... (م 1041.
13ـ تبريزى : بنابر احتياط, لازم است دوباره ذكر را بعد از آرام گرفتن بدن بگويد و نماز را اعاده كند(م 1041.
14ـ مكارم : بايد (ذكر را) بعد از آرام گرفتن اعاده كند, حتى اگر عمداً اين كار را كند احتياط اين است كه نمازرا نيز بعداً اعاده نمايد (م 934.
15ـ بهجت : اين مسأله در رسالهء ايشان ديده نشد.
16ـ زنجانى : با علم و عمد... (م 1042.
17ـ تبريزى : كه از حد ركوع خارج شود نمازش باطل است (م 1042.
18ـ زنجانى : يا به جهت ندانستن مسأله سر بر دارد... (م 1042.
19ـ زنجانى : متوجه شود بايد در حال آرامى بدن ذكر را بگويد... (م 1042.
20ـ زنجانى : متوجه شود... (1042.
21ـ بهجت : اين مسأله در رسالهء ايشان ديده ن.
22ـ تبريزى : بايد دوباره ذكر را بعد از گذاشتن پيشانى و آرام شدن تكرار كند, و بنابر احتياط نماز را نيز اعاده نمايد (م 1060.
23ـ مكارم : هرگاه پيش از آنكه بدن آرام گيرد, ذكر سجده را شروع كند باطل است . همچنين اگر قسمتى از آن را هنگام بلند شدن از سجده بگويد (م 948 زنجانى : اگر پيش از آنكه پيشانى به زمين برسد و بدن آرام گيردعمداً ذكر سجده را بگويد, يا بدون ذكر يا قبل از تمام شدن آن , سر از سجده بردارد يا در حالت ذكر واجب يا ذكرمستحبى كه به قصد ورود مى گويد بدن را حركت دهد, نمازش باطل است (م 1060.
24ـ تبريزى : عبارت (و بدن آرام گيرد) در رسالهء ايشان ديده نشد (م 1061.
25ـ مكارم : هنگامى كه مشغول ذكر نيست مى تواند بعضى از اعضاى هفتگانه را جز پيشانى از زمين بردارد ياجابه جا كند, ولى در موقع ذكر جايز نيست (م 949.
26ـ تبريزى : بايد ذكر را دوباره بعد از گذاشتن تمام اعضا تكرار (كند) و بعد نماز را اعاده كند (م 1063.
27ـ بهجت : موقعى كه ذكر سجده را مى گويد بايد تمام هفت عضو روى زمين باشد و از زمين برداشته نشوند, ولى موقعى كه ... (م 864.
28ـ مكارم : اشكال دارد (م 955 تبريزى : و كسى كه از روى تقصير به واسطهء ندانستن مسأله نمازهاى خودرا همين طور خوانده , بايد دوباره بخواند. و اگر روى شست يا باطن آن را به زمين بگذارد كافى است (م 1071 زنجانى :... و كسى كه به واسطهء ندانستن مسأله نمازهاى خود را اين طور خوانده , بنابر احتياط واجب بايد دوباره بخواند (م 1071.

 


پوشانيدن بدن و شرايط لباس نمازگزار
1ـ مرد (و پسر) بايد در حال نماز اگرچه كسى او را نمى بيند, عَوْرَتَين (1) خود را بپوشاند و بهتر است از ناف تا زانوها را هم بپوشاند (م 793. 2ـ موقعى كه (2) انسان قضاى سجدهء فراموش شده يا تشهد فراموش شده را به جا مى آورد, بلكه بنا بر احتياط واجب (3) در موقع سجدهء سَهْو(4) هم بايد خود را مثل موقع نماز بپوشاند(5) (م 795. 3-لباس نمازگزار 1ـ لباس نمازگزار شش شرط دارد: اول : آنكه پاك باشد. دوم : آنكه بنابر احتياط واجب (6) مُباح (7) باشد. سوم : آنكه از اجزاى مُردار نباشد. چهارم : آنكه از حيوان حرام گوشت نباشد. پنجم و ششم : آنكه اگر نمازگزار مرد (و پسر) است , لباس او ابريشم خالص و طلاباف نباشد (م 804. براى آشنايى بيشتر با احكام و جزئيات آن به رسالهء توضيح المسائل مرجع تقليد خود مراجعه كنيد. 2ـ لباس نمازگزار بايد پاك باشد و اگر كسى عمداً(8) با بدن يا لباس نجس نماز بخواند, نمازش باطل است (9) (م 805. 3ـ اگر (نمازگزار) نداند(10) كه بدن يا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده , نماز او صحيح است ... (م 808. 4ـ اگر فراموش كند كه بدن يا لباسش نجس است و در بين نماز يا بعد از آن (11) يادش بيايد, بايد نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته (12) قضا نمايد (م 809. توجه زينت كردن به طلا(13) مثل آويختن زنجير طلا به سينه و انگشتر طلا به دست كردن و بستن ساعت مچى رطلا به دست براى مرد (و پسر) حرام و نماز خواندن با آنها باطل است .(14) و احتياط واجب آن است (15) كه ازاستعمال عينك طلا هم خوددارى كند(16), ولى زينت كردن به طلا براى زن (و دختر) در نماز و غير نماز اشكال ندارد (م 840. 1ـ عورتين = دو عورت جلو و پشت ; شرمگاه .
2ـ بهجت : موقعى كه انسان نماز احتياط مى خواند و يا قضاى ... (م 663 مكارم : در نماز احتياط و);أأّّقضاى ... (م 728.
3ـ تبريزى : و احتياط مستجب آن است كه ... (م 798 زنجانى : و احتياط آن است كه ... (م 798.
4ـ مكارم : و سجده هاى واجب قرآن ... (م 728.
5ـ بهجت : در مورد سجدهء سهو چيزى نفرموده اند (م 663.
6ـ بهجت : (پس از: م 669 و تبريزى (م 806: قيد (احتياط واجب ) را ندارند.
7ـ مُباح = غَصبى نباشد و اجازهء استفاده از آن و تصرف در آن از طرف صاحبش داده شده باشد.
8ـ بهجت (م 670 و تبريزى (م 807: در حال اختيار زنجانى : با علم و عمد و اختيار... (م 807.
9ـ مكارم : حتى اگر به خاطر ياد نگرفتن مسأله باشد (م 736.
10ـ زنجانى : اگر با آگاهى از مسألهء شرعى نداند... (م 810.
11ـ زنجانى : در بين نماز يا بعد از آن , قبل از گذشتن وقت يادش بيايد, نماز را دوباره بخواند... (م 811.
12ـ زنجانى : بنابر احتياط نماز را قضا كند (م 811.
13ـ تبريزى : (م 840 و زنجانى (م 840: پوشانيدن طلا مثل ... . 14ـ بهجت : در باطل بودن نماز با آنها تأمل است , اگرچه مطابق احتياط بلكه خالى از وَجْه نيست (م 702.
15ـ تبريزى (م 840 و زنجانى (م 840:... و عينك طلا گذاشتن براى مرد حرام و نماز خواندن با آن باطل است ... .
16ـ بهجت : همراه داشتن طلا و حمل آن بدون اينكه صِدق پوشش بكند و همچنين دندانى كه پوشش طلادارد در نماز مانعى ندارد (م 702.

 

برنامه نماز
پسران و دختران هنگامى كه به حدّ بلوغ و تكليف رسيدند, حتماً بايد <نمازهاى واجب > را بخوانند. يكى از نمازهاى واجب , نمازهاى پنجگانهء صبح , ظهر, عصر, مغرب و عِشاست كه در هر شبانه روز بايد خوانده شوند و به آنها <نمازهاى يَوميه > مى گويند. در نماز يازده چيز واجب است كه به آنها <واجبات نماز> مى گويند. و آنها عبارتند از: اول : نيّت . دوم : قيام , يعنى ايستادن . سوم : تَكبيرَةُ الاِْحرام , يعنى گفتن (اَلله أَكْبَر) در اول نماز. چهارم : رُكوع . پنجم : سُجود. ششم : قِرائَت . هفتم : ذِكر. هشتم : تَشَهُّد. نهم : سلام . دهم : ترتيب . يازدهم : مُوالات , يعنى پى در پى بودن اجزاى نماز (بدون فاصله انجام دادن كارهاى نماز). براى خواندن نمازهاى واجب يوميه , پس از پاك بودن بدن و لباس و مراعات مقدمات و شرايط ديگر نماز و پس از گرفتن وضو و طهارت , واجبات نماز يا همان دستور نماز را بدون فاصله و به اين ترتيب انجام مى دهيم : 1ـ رو به قبله مى ايستيم و به قصد قُربَت <نيّت > مى كنيم , يعنى تصميم مى گيريم كه تنها براى خشنودى خدا و انجام فرمان او نماز مى خوانيم . البته لازم نيست نيّت را از قلب خود بگذرانيم , يا مثلاً به زبان بگوييم كه چهار ركعت نماز ظهر مى خوانم قُربَةً اِلَى الله . 2ـ پس از نيّت , در حالى كه ايستاده ايم و <قيام > كرده ايم , بايد <تَكبيرَةُ الاِْحرام > يعنى <أَللهُ أَكْبَر> را بگوييم . موقع گفتن تكبيرة الاحرام بايد بدنمان آرام باشد و حركت نكند, و مستحب است دستها را تا مقابل گوشها بالا ببريم . 3ـ پس از گفتن تكبيرة الاحرام , در حالى كه ايستاده ايم و بدنمان آرام است , بايد <سورهء حَمد> را به اين ترتيب بخوانيم :
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم ِ(1)
أَلْحَمْدُللهِِ رَبِّ الْعالَمين َ(2)
أَلرَّحْمنِ الرَّحيم ِ(3)
مالِكِ يَوْمِ الدّين ِ(4)
اِيّاكَ نَعْبُدُ وَاِيّاكَ نَسْتَعين ُ(5)
اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم َ(6)
صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِم ْ, غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَالضّاَلّين َ.(7)
4ـ پس از خواندن سورهء حمد, يك <سوره ء> تمام و كامل از قرآن را مى خوانيم , مثلاً مى توانيم <سورهء توحيد> يا همان <سورهء اخلاص > را به اين ترتيب بخوانيم :
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم ِ(8)
قُلْ هُوَاللهُ أَحَدٌ(9)
أَللهُ الصَّمَدُ(10)
لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ(11)
وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ.(12)
خواندن حمد و سوره را <قِرائَت > مى گويند. 5ـ پس از خواندن حمد و سوره , بايد به <رُكوع > برويم , يعنى به اندازه اى خَم شويم كه بتوانيم دستهايمان را به زانوها بگذاريم . در حال ركوع و آرام بودن بدن , يا يك بار مى گوييم :
سُبْحانَ رَبِّىَ الْعَظيمِ وَبِحَمْدِه ِ(13)
و يا سه بار مى گوييم :
سُبْحانَ الله ِ, سُبْحانَ الله ِ, سُبْحانَ الله ِ(14)
اين جملات را <ذكر ركوع > مى نامند. آن گاه پس از تمام شدن كامل ذكر ركوع , بايد سر از ركوع برداريم و راست بايستيم . 6ـ پس از ايستادن و پس از آنكه بدن آرام گرفت بايد <سُجود> كنيم و به سجده برويم , يعنى پيشانى را برچيزهايى مانند مُهر نماز قرار مى دهيم و كف دو دست و سر دو زانو و سر دو انگشت بزرگ پاهاى خود را بر زمين مى گذاريم . در حال سجده و آرام بودن بدن يا يك بار مى گوييم :
سُبْحانَ رَبِّىَ الاْءَعْلى وَبِحَمْدِه ِ(15)
و يا سه بار مى گوييم :
سُبْحانَ الله ِ, سُبْحانَ الله ِ, سُبْحانَ الله ِ
اين جملات را <ذكر سجود> مى نامند. 7ـ آن گاه پس از تمام شدن كامل ذكر سجدهء اول , بايد سرمان را از روى مُهر نماز برداريم و بنشينيم تا بدن آرام گيرد. پس از آن بايد دوباره به سجده رويم و در حال آرام بودن بدن , همان جملات (ذكر سجود) را در سجدهء دوم بخوانيم . آن گاه پس از تمام شدن كامل ذكر سجدهء دوم , دوباره سر از مُهر نماز بر مى داريم و مى نشينيم تا بدن آرام گيرد. تمام اين كارها يك <رَكعَت > حساب مى شود, و در اينجا ركعت اول نماز به پايان مى رسد. 8ـ پس از دو سجده , براى خواندن ركعت دوم نماز از جايمان بلند مى شويم و مى ايستيم . در حال بلند شدن مستحب است بگوييم :
بِحَوْلِ اللهِ وَقُوَّتِهِ أَقُومُ وَأَقْعُدُ(16)
9ـ آن گاه مانند ركعت اول , دوباره حمد و سوره را مى خوانيم و پيش از ركوع ركعت دوم , مستحب است <قُنوت > را انجام دهيم , يعنى دستهاى خود را تا مقابل صورت بالا مى آوريم و دعا مى كنيم . مثلاً در قنوت مى گوييم :
أَلّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِ مُحَمَّدٍ(17)
و يا در قنوت دعا مى كنيم :
رَبَّنا اتِنا فِى الدُّنْيا حَسَنَةً وَفِى الاْخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنا عَذابَ النّارِ(18)
10ـ سپس مانند ركعت اول , به ركوع و سجود مى رويم . پس از دو سجده مى نشينيم . 11ـ در حال نشستن و آرام بودن بدن <تَشَهُّد> را به اين ترتيب مى خوانيم :
أَشْهَدُ أَنْ لا اَلهَ اِلاَّاللهُ وَحْدَهُ لاشَريكَ لَه ُ(19)
وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُه ُ(20)
أَلّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِ مُحَمَّدٍ(21)
12ـ اگر نمازمان مانند نماز صبح دو ركعتى باشد, پس از تشهّد و در حال نشستن و آرام بودن بدن و به اين صورت <سلام > نماز را مى خوانيم :
أَلسَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِىُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُه ُ(22)
أَلسَّلامُ عَلَيْنا وَعَلى عِبادِاللهِ الصّالِحين َ(23)
أَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُه ُ(24)
در اينجا <نماز دو ركعتى > تمام مى شود. 13ـ اگر نمازمان مانند نماز مغرب سه ركعتى باشد, پس از خواندن تشهدِ ركعت دوم بر مى خيزيم و مى ايستيم . در حال ايستادن و آرام بودن بدن و در ركعت سوم نماز, سه بار <تَسبيحات اَربَعه >(25) را با صداى آهسته و به اين صورت مى خوانيم :(26)
سُبْحانَ اللهِ وَالْحَمْدُللهِِ وَلا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ(27)
14ـ سپس به ركوع و سجود مى رويم . پس از برخاستن از دو سجدهء ركعت سوم مى نشينيم . در حال نشستن ,تشهّد و سلام نماز را مى خوانيم . در اينجا نماز <سه ركعتى > تمام مى شود. 15ـ اگر نمازمان مانند نماز ظهر و عصر و عشا چهار ركعتى باشد, بعد از دو سجدهء ركعت سوم نماز مى نشينيم و سپس بر مى خيزيم و مى ايستيم . در حالى كه ايستاده ايم , مانند ركعت سوم نماز, سه بار با صداى آهسته تسبيحات اربعه را مى گوييم و به ركوع و سجود مى رويم . پس از دو سجدهء ركعت چهارم نماز مى نشينيم و تشهّد و سلام نماز را مى خوانيم . در اينجا نماز <چهار ركعتى > تمام مى شود.
تعداد ركعتهاى نماز
با توجه به آنچه گفته شد, دانستيم : 1ـ نماز صبح دو ركعت است , در ركعت دوم پس از تشهّد, سلام نماز را مى گوييم . 2ـ نماز مغرب سه ركعت است , در ركعت سوم پس از تشهّد, سلام نماز را مى گوييم . 3ـ نماز ظهر و عصر و عشا چهار ركعت است , در ركعت چهارم پس از تشهّد, سلام نماز را مى گوييم . 1ـ ترجمه و معنا: به نام خداوند بخشندهء مهربان .
2ـ ترجمه و معنا: ستايش مخصوص خداست كه پروردگار جهانيان است .
3ـ ترجمه و معنا: خدايى كه بخشنده و مهربان است .
4ـ ترجمه و معنا: خدايى كه فرمانرواى روز قيامت است .
5ـ ترجمه و معنا: خدايا! تنها تو را مى پرستيم و تنها از تو كمك مى خواهيم .
6ـ ترجمه و معنا: ما را به راه راست راهنمايى فرما.
7ـ ترجمه و معنا: راه كسانى كه به آنان نعمت داده اى , نه راه خشم گرفتگان بر آنها و نه راه گمراهان .
8ـ ترجمه و معنا: به نام خداوند بخشندهء مهربان .
9ـ ترجمه و معنا: بگو: خدا يكتاست .
10ـ ترجمه و معنا: او خدايى است كه همه به او نيازمندند.
11ـ ترجمه و معنا: نه كسى را زاده است و نه از كسى زاده شده است .
12ـ ترجمه و معنا: و هيچ كس همتاى او نيست .
13ـ ترجمه و معنا: پروردگار بزرگ من از هر عيب و نقصى پاك و مُنَزّه است , و من مشغول ستايش هستم .
14ـ ترجمه و معنا: خدا از هر عيب و نقصى پاك و منزّه است .
15ـ ترجمه و معنا: پروردگار برتر من از هر عيب و نقصى پاك است , و من مشغول ستايش او هستم .
16ـ ترجمه و معنا: با نيرو و قدرت خدا بر مى خيزم و مى نشينم .
17ـ ترجمه و معنا: خدايا! بر محمد و خاندان محمد درود فرست .
18ـ ترجمه و معنا: پروردگارا! در دنيا و آخرت به ما نيكى ده و ما را از عذاب آتش دور نگه دار.
19ـ ترجمه و معنا: گواهى مى دهم كه معبودى جز خدا نيست . او يگانه است و شريكى ندارد.
20ـ ترجمه و معنا: و گواهى مى دهم كه محمد بنده و پيامبر خداست .
21ـ ترجمه و معنا: خدايا! بر محمد و خاندان محمد درود فرست .
22ـ ترجمه و معنا: سلام بر تو اى پيامبر و رحمت خدا و بركاتش بر تو باد!
23ـ ترجمه و معنا: سلام بر ما و بندگان شايستهء خدا!
24ـ ترجمه و معنا: سلام بر شما و رحمت خدا و بركاتش بر شما باد!
25ـ تسبيحات اربعه = تسبيحات چهارگانه .
26ـ مى توانيم به جاى تسبيحات اربعه , فقط يك سورهء حمد را با صداى آهسته بخوانيم .
27ـ ترجمه و معنا: خدا از هر عيب و نقصى پاك و منزّه است , و ستايش براى اوست , و معبودى جز خدانيست , و خدا از (همه چيز) بزرگتر است .

چيزهايى كه نماز را باطل مى كند
به چيزهايى كه نماز را باطل مى كنند و از بين مى برند <مُبطِلات نماز> مى گويند. اگر يكى از اين كارها را درنمازمان انجام دهيم , بايد نماز را دوباره بخوانيم . برخى از مبطلات نماز عبارتند از: اول : آنكه در بين نماز يكى از شرطهاى آن از بين برود; مثلاً(1) (نمازگزار) در بين نماز بفهمد مكانش غصبى است (پس از: م 1148. دوم : آنكه در بين نماز, عمداً يا سهواً يا از روى ناچارى , چيزى كه وضو يا غسل را باطل مى كند پيش آيد; مثلاًبَول (= ادرار) از او بيرون آيد... (پيش از: م 1149. سوم : از مبطلات نماز آن است (2) كه عمداً يا از روى فراموشى پشت به قبله كند, يا به طرف راست يا چپ قبله برگردد, بلكه اگر عمداً به قدرى برگردد كه نگويند رو به قبله است , اگرچه به طرف راست يا چپ نرسد(3) نمازش باطل است (پيش از: م 1153 چهارم : از مبطلات نماز آن است (4) كه عمداً كلمه اى را بگويد كه داراى معنا باشد, خواه يك حرف باشد يابيشتر و قصد معنا بكند نمازش باطل است , و اگر سهواً بگويد نماز باطل نمى شود(5) (پس از: م 1153. پنجم : از مبطلات نماز(6) خندهء با صدا و تَرجيع (7) است , و بنابر احتياط واجب خندهء باصدا اگرچه ترجيع نداشته باشد و عمدى باشد, و چنانچه سهواً هم با صدا بخندد به طورى كه صورت نماز از بين برود نماز باطل است , ولى لبخند, نماز را باطل نمى كند (پيش از: م 1173. ششم : از مبطلات نماز شك در ركعتهاى نماز دو ركعتى يا سه ركعتى يا شك در دو ركعت اول نمازهاى چهار ركعتى است (8) (پس از: م 1177. هفتم : از مبطلات نماز آن است كه رُكن نماز(9) را عمداً يا سهواً كم يا زياد كند, يا چيزى را كه ركن نيست عمداً كم يا زياد نمايد(10) (پيش از: م 1178. پنج چيز ديگر نيز از مبطلات نماز هستند. براى دانستن آنها به رسالهء توضيح المسائل مرجع تقليد خود مراجعه كنيد. يادآورى شكستن نماز واجب از روى اختيار(11) حرام است (12), ولى براى حفظ جان (13) و مال و جلوگيرى از3رر(14) مالى يا بدنى مانعى ندارد (م 1181.
1ـ تبريزى : مثلاً در بين نماز بفهمد لباسش كه ساتِر (پوشاننده ) است غصبى است (م 1135 زنجانى : مثلاًدر بين نماز مالك لباس از رضايت خود برگردد, و در نتيجه لباسش غصبى گرديده , بنابراين به احتياط واجب نمازش باطل مى شود (م 1135.
2ـ بهجت : آنكه عمداً با تمام بدن به پشت سر, يعنى بيش از سمت راست و چپ توجه كند, و اگر فقط باصورت به طرف راست يا چپ توجه كند نمازش باطل نمى شود. و همچنين اگر صورتش رو به قبله بوده و با بقيه ء);ب ب ّّبدن به راست يا چپ توجه نمايد نمازش صحيح است , و اگر عمداً با تمام بدن به راست يا چپ و يا فقط باصورت به پشت سر توجه نمايد, بنابر اَظهَر و اَحوَط نمازش باطل است . و اگر سهواً و يا از روى فراموشى باشدمانعى ندارد در اوّلى و محل احتياط است در دومى . (پس از: م 928.
3ـ مكارم : عبارت (اگر چه به طرف راست يا چپ نرسد) در رسالهء ايشان ديده نشد (م 1010.
4ـ بهجت : آنكه عمداً كلمه اى بگويد كه دو حرف يا بيشتر داشته , حتى اگر بى معنا باشد, و يا اينكه يك حرف يا بيشتر بوده , ولى معنا داشته باشد (پيش از: م 929 تبريزى : از مبطلات نماز آن است كه عمداً كلمه اى بگويد كه يك حرف يا بيشتر باشد, اگرچه معنا هم نداشته باشد (پيش از: م 1141 مكارم : از مبطلات نماز آن است كه عمداً حرف بزند, حتى يك جمله يا يك كلمه , حتى كلمهء دو حرفى مانند <من > و <ما>, بلكه بنابر احتياطاگر دو حرف معنادار هم نباشد نماز باطل است (و) منظور از احتياط در مبطلات نماز آن است كه نماز را تمام كرده , بعد اعاده كند (و دوباره بخواند) (م 1012 زنجانى : از مبطلات نماز آن است كه عمداً لفظى بگويد كه دوحرف يا بيشتر باشد, اگرچه معنا هم نداشته باشد, ولى اگر سهواً بگويد نماز باطل نمى شود (پس از: م 1140.
5ـ تبريزى : ولى لازم است بعد از نمار, سجدهء سهو به جا آورد (م 1141.
6ـ بهجت : از مبطلات نماز, عمداً قَهقَهه كردن , يعنى خنديدن شديد, ولى اگر سهواً يا از روى فراموشى قهقهه كرد نمازش صحيح است , و اگر كسى با صدا بخندند ولى به حدّ قهقهه نرسد, در صورتى كه مقدمهء خنديدن به اختيار و توجه او بوده است بنابر اظهر نمازش باطل است , وگرنه باطل بودن نماز مطابق احتياط است كه نماز راتمام كرده و بعد, از روى احتياط دو مرتبه اعاده نمايد (پيش از: م 946 تبريزى : از مبطلات نماز خندهء باصدا وعمدى است , و چنانچه عمداً بى صدا و يا سهواً با صدا بخندد, ظاهر اين است كه نمازش اشكال ندارد (پيش از:م 1160 مكارم : از مبطلات نماز خندهء عمدى و با صداست و همچنين خنده اى كه در آن بى اختيار باشد, اماتبسّم و لبخند نماز را باطل نمى كند هر چند عمدى باشد. و نيز خندهء سهوى به گمان اينكه در حال نماز نيست موجب باطل شدن نماز نمى شود (م 1031 زنجانى : از مبطلات نماز خندهء باصدا و عمدى است , و چنانچه عمداً بى صدا يا سهواً ـ باصدا يا بى صدا) بخندد, ظاهر اين است كه نمازش اشكال ندارد...(پس از: م 1159.
7ـ ترجيح = گردانيدن صدا در گلو.
8ـ تبريزى : در صورتى كه نمازگزار در حال شك باقى باشد, يا مقدارى از نماز را در حال شك به جا آورد(پس از: م 1164 زنجانى : در صورتى كه نمازگزار در حال شك باقى باشد (پس از: م 1164.
9ـ پنج چيز از واجبات نماز, يعنى نيّت , تكبيرةالاحرام , قيام متصل به ركوع , يعنى ايستادن پيش از ركوع ,ركوع و دو سجده را <ركن نماز> مى نامند, و به اين پنج چيز <واجبات ركنى > مى گويند. و بقيهء واجبات نماز را كه ركن نيستند <واجبات غيرركنى > مى نامند.
10ـ تبريزى : و زيادى تكبيرةالاحرام سهواً مبطل نماز نيست (پيش از: 1165 زنجانى : از مبطلات نماز آن است كه ركن نماز را عمداً يا سهواً كم كند, يا چيزى را كه ركن نيست عمد كم نمايد, يا چيزى را عمداً در نماز زيادكند يا ركوع را سهواً زياد كند و حكم زياد كردن دو سجده از يك ركعت در مسألهء 1118گذشت (پيش از:م 1165.
11ـ تبريزى : بنابر احتياط واجب حرام است (م 1168.
12ـ مكارم : شكستن نماز واجب عمداً بنابر احتياط جايز نيست . (م 1041.
13ـ قيد (حفظ جان ) در رساله هاى مراجع ديگر ديده نشد.
14ـ مكارم : و جلوگيرى از ضرر قابل توجه مالى يا بدنى مانعى ندارد (م 1041.




تعداد بازديد : 760 ا تاريخ: دو شنبه ساعت: 2 AM ا نويسنده: ا نظرات() ا
مي پسندم نمي پسندم
موضوع: مذهبی,احکام,,
برچسب ها : ,

مطالب مرتبط


بخش نظرات اين مطلب


براي ديدن نظرات بيشتر روي شماره صفحات در زير کليک کنيد

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبادل لينک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بزرگترین پایگاه سرگرمی تفریحی و آموزشی ایرانیان و آدرس netyar.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






خبرنامه
براي اطلاع از آپديت شدن سايت در خبرنامه سايت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرين نظرات کاربران
رابوکالا - - 1397/12/25
رابوکالا - - 1397/12/25
بهار - وبلاگت فوق العادست حسین عباس زاده واقعا لذت بردم ، ولی حیف بازدیدت کمه ، چرا با سایت های بزرگ تبادل لینک نمی کنی تا بازدیدت بالا بره ؟ یه سری به این سایت که واست گذاشتم بزن و باهاش تبادل لینک کن . بازدیدت رو از این رو به اون رو می کنه .... فقط یه بار امتحان کن - 1393/9/25
بهار - وبلاگت فوق العادست حسین عباس زاده واقعا لذت بردم ، ولی حیف بازدیدت کمه ، چرا با سایت های بزرگ تبادل لینک نمی کنی تا بازدیدت بالا بره ؟ یه سری به این سایت که واست گذاشتم بزن و باهاش تبادل لینک کن . بازدیدت رو از این رو به اون رو می کنه .... فقط یه بار امتحان کن - 1393/9/23
مهرنوش - حسین عباس زاده اسم شماست؟

خخخخخخخ

حسین عباس زاده پیشنهاد می کنم واسه افزایش بازدیدت با هم تبادل لینک کنیم. منتظرتم !!! - 1393/9/20
مهرنوش - حسین عباس زاده اسم شماست؟

خخخخخخخ

حسین عباس زاده پیشتهاد می کنم واسه افزایش بازدیدت با هم تبادل لینک کنیم. منتظرتم !!! - 1393/9/17
مهرنوش - حسین عباس زاده وبلاگ خیلی خوبی داری .
منم یه وبلاگ دارم که لیست همه دوستام داخلشه ، بهشون پیشنهاد دادم وبلاگ حسین عباس زاده را ببینند ، تو هم وبلاگت رو توی این لیست لینک کن ، کار خیلی راحتیه ، اینجوری بازدید وبلاگت خیلی زیاد میشه...

http://www.mehrnooosh.loxblog.com - 1393/9/16
وحید فرد - وبلاگت عالیه تبریک میگم دادش
دست خوش
http://vahidf7.loxblog.com/ - 1393/9/13/nety
مهرنوش - حسین عباس زاده وبلاگ خیلی خوبی داری .
منم یه وبلاگ دارم که لیست همه دوستام داخلشه ، بهشون پیشنهاد دادم وبلاگ حسین عباس زاده را ببینند ، تو هم وبلاگت رو توی این لیست لینک کن ، کار خیلی راحتیه ، اینجوری بازدید وبلاگت خیلی زیاد میشه...

http://www.mehrnooosh.loxblog.com - 1393/9/13
مهرنوش - حسین عباس زاده وبلاگ خیلی خوبی داری .
منم یه وبلاگ دارم که لیست همه دوستام داخلشه ، بهشون پیشنهاد دادم وبلاگ حسین عباس زاده را ببینند ، تو هم وبلاگت رو توی این لیست لینک کن ، کار خیلی راحتیه ، اینجوری بازدید وبلاگت خیلی زیاد میشه...

http://www.mehrnooosh.loxblog.com - 1393/9/12
امکانات ويژه
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 127
بازدید دیروز : 47
بازدید هفته : 2068
بازدید ماه : 4097
بازدید کل : 159223
تعداد مطالب : 460
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1



Untitled Document

وبسایت مخصوص هشتمی ها


درباره شهيد امير اسدي
درباره شهيد امير اسدي